ZZR KORONA proponuje jednak by nie ograniczać wsparcia tylko do kukurydzy. Największe straty w wyniku spadku cen, w następstwie wojny na Ukrainie oraz importu z tego kraju do Polski (ok. 0,7 mln ton) firmy skupowe poniosły na rzepaku, który przecież także podlega suszeniu. Średnia cena rzepaku (według cenyrolnicze.pl) wynosiła przed żniwami (29.06) – 3130,91 zł, pod koniec grudnia już tylko 2557,5 zł, a 28.03.2023 - 1935 złotych. Uwzględniając powyższe oczekujemy wsparcia dla firm skupowych, które kupiły rzepak do 30 listopada 2022 roku, a sprzedały go po 1 grudnia 2022 roku. Proponujemy by wysokość pomocy wynosiła 500 zł/tona (analogicznie jak dla producentów rolnych (1750 zł/ha czyli 500 zł/t).
Dla ułatwienia pracy resortu, ZZR KORONA przedłożył projekt rozporządzenia (poniżej) oraz wystąpił o spotkanie w najbliższy poniedziałek 17 lipca 2023 roku.
Wyręczyliśmy resort rolnictwa, przygotowując projekt rozporządzenia, uzasadnienie i OSR. Wystarczy że rząd przyjmie ten projekt. Firmy skupowe popierają ten projekt. Do ZZR KORONA napływają oświadczenia kolejnych firm - stwierdza pełnomocnik Związku dr Daniel Alain Korona.
R O Z
P O R Z Ą D Z E N I E R A D Y M I N I S T R Ó W …………..
r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów
realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(PROJEKT ZZR KORONA z dn. 10.07.2023)
Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy
z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.
U. z 2023 r. poz. 1199) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów
realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(Dz. U. poz. 187, z późn. zm.1) wprowadza się następujące zmiany:
1) W § 13zzc.
a) w ust.4 punkt.4b wyrazy „15 marca”
zastępuje się „1 stycznia”
b) w ust. 5 pkt.2 wyrazy „15 marca”
zastępuje się wyrazami „1 stycznia”
c) Po
§ 13zzc dodaje się §13zzd w brzmieniu:
„§ 13zzc. 1. W 2023 r.
Agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z
polityki państwa w zakresie rolnictwa i rozwoju wsi, o której mowa w § 2 ust. 1
pkt 6, podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie skupu rzepaku lub obrotu
rzepakiem:
1) będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo
średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia
2022/2472;
2) który nabył od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia
30 listopada 2022 r. od producenta rolnego będącego producentem rzepaku,
któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym
systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji
wniosków o przyznanie płatności,
3) który poniósł
dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku rzepaku spowodowanej
agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy.
2. Pomoc, o której mowa w
ust. 1, jest przyznawana:
1) na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust.
1, złożony do kierownika biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na
miejsce zamieszkania lub siedzibę tego podmiotu na formularzu opracowanym przez
Agencję i udostępnionym na jej stronie internetowej;
2) w wysokości ustalonej
zgodnie z ust. 7 i 8.
3. Wniosek, o którym mowa
w ust. 2 pkt 1, składa się raz do dnia 31 sierpnia 2023 r.
4. Wniosek, o którym mowa
w ust. 2 pkt 1, zawiera:
1) imię i nazwisko,
miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres podmiotu ubiegającego
się o pomoc, o której mowa w ust. 1;
2) numer identyfikacyjny
podmiotu ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1, nadany w trybie
przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw
rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
3) numer identyfikacyjny
powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL) lub numer
identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu ubiegającego się o pomoc, o której mowa
w ust. 1, a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL – numer
paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;
4) oświadczenie podmiotu
ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1, że:
a) poniósł dodatkowe
koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku rzepaku spowodowanej agresją
Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy,
b) dokonał sprzedaży
rzepaku po dniu 1 grudnia 2022 r.
5. Do wniosku, o którym
mowa w ust. 2 pkt 1, dołącza się kopie faktur VAT lub ich duplikaty
potwierdzające:
1) nabycie rzepaku od dnia 1 lipca 2022 r. do
dnia 30 listopada 2022 r.;
2) sprzedaż rzepaku po
dniu 1 grudnia 2022 r.
6. W przypadku gdy
podmiot ubiegający się o pomoc, o której mowa w ust. 1, nie posiada numeru, o
którym mowa w ust. 4 pkt 2, wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
składa wniosek o wpis do ewidencji producentów, o której mowa w przepisach o
krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz
ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
7. Wysokość pomocy, o
której mowa w ust. 1, ustala się jako iloczyn stawki pomocy i liczby ton mokrej
kukurydzy nabytej od dnia 15 września 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r
8. Wysokość stawki, o której mowa w ust. 7,
wynosi 500 zł na tonę rzepaku.
9. W przypadku gdy ze
złożonych wniosków, o których mowa w ust. 2 pkt 1, wynika, że zapotrzebowanie
na pomoc, o której mowa w ust. 1, przekracza łącznie kwotę 500 mln zł, do
obliczenia wysokości tej pomocy stosuje się współczynnik korygujący.
Współczynnik korygujący stanowi iloraz kwoty 500 mln zł i kwoty równej
zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającemu ze złożonych wniosków oraz jest
ustalany z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
10. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest
wypłacana na rachunek podmiotu ubiegającego się o tę pomoc wskazany w krajowym
systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji
wniosków o przyznanie płatności.”
§ 2. Pomoc publiczna określona w § 13zzd ust. 1
rozporządzenia zmienianego w § 1 może być udzielana od dnia ogłoszenia
pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności ze wspólnym rynkiem pomocy
publicznej określonej w tym przepisie.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie
7 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie:
Zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.) ma na celu m.in. wydłużenie terminu pomocy dla podmiotów prowadzących w zakresie skupu zboża lub obrotu zbożem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy, oraz rozszerzenie pomocy o rzepak.
Proponuje się wydłużenie terminu sprzedaży kukurydzy suchej po 15 marca 2023 roku. W celu uzyskania wsparcia do 1 stycznia 2023 roku. Średnia cena kukurydzy (według cenyrolnicze.pl) suchej spadała już od początku listopada 2022 roku a pod koniec 2022 roku była 8% niższa niż przed żniwami i dalej cena się obniżyła. Dlatego też przyjęcie daty sprzedaży po 1 stycznia 2023 roku a nie 15 marca 2023 roku wydaje się zasadna.
Zmiana rozporządzenia
przewiduje także pomoc dla firm skupowych (mikro, małych i średnich), które
skupiły rzepak w okresie od 1 lipca do 30 listopada 2022 roku, a sprzedały je
po 1 grudnia 2022 roku. Argumentami przemawiającymi za udzieleniem takiej
pomocy są następujące:
Obecnie podmioty skupujące
rzepak mają magazyny zapełnione (według szacunków ekspertów nawet do 1 mln
ton), wysokie kredyty obrotowe zaciągnięte na zakup rzepaku i jej suszenie (które generuje dodatkowe
koszty dla podmiotów skupujących i które po wybuchu wojny w Ukrainie znacznie
wzrosły na skutek znaczącego wzrostu kosztów energii) oraz niezapłacone
zobowiązania wobec wielu rolników. Dlatego też jest konieczna pomoc firmom
prowadzącym działalność w zakresie skupu rzepaku. Uwzględniając powyższe, w
projektowanym rozporządzeniu zaproponowano objęcie pomocą podmioty prowadzące
działalność w zakresie skupu rzepaku, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku
braku stabilizacji na rynku rzepaku spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej
wobec Ukrainy.
Wysokość pomocy – 500 zł/tona
jest analogiczna do tej jaką otrzymali rolnicy, t. 1750 zł/ha co przy średniej
3,5 tona hektara rzepaku daje 500 zł/t. Przyjęto także ten sam okres
sprzedażowy czyli po 1 grudnia 2022 roku.
Ponadto zostały zachowane
podobne reguły jak w przypadku pomocy dla firm skupowych przy skupie kukurydzy
mokrej.
Pomoc określona § 13zzd
zostanie notyfikowana Komisji Europejskiej jako zgodna z komunikatem Komisji
Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji
Rosji wobec Ukrainy (2022/C 426/01), a zatem ta pomoc na zmienionych warunkach
będzie mogła być udzielana od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji
Europejskiej o zgodności ze wspólnym rynkiem pomocy publicznej określonej w
nowelizowanych przepisach.
Wprowadzenie projektowanych
przepisów będzie miało wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i
średnich przedsiębiorców prowadzących działalność rolniczą. Możliwość uzyskania
projektowanej pomocy powinna wpłynąć na poprawę płynności finansowej podmiotów
prowadzących działalność rolniczą, a tym samym docelowo na wzrost
konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych na rynku Unii Europejskiej.
Rozporządzenie jest zgodne z
prawem Unii Europejskiej.
OCENA
SKUTKÓW REGULACJI
1.
Jaki
problem jest rozwiązywany?
Wieloletnia współpraca z
rolnikami firm skupujących rzepaku zobligowała te firmy do odbioru towaru od
rolników w trakcie żniw, mimo nieprzewidywalnej sytuacji na rynku w wyniku
wybuchu wojny na Ukrainie i znaczącego (nigdy wcześniej nienotowanego w
historii) przywozu rzepaku z Ukrainy do Polski. W ukraiński rzepak zaopatrywały
się m.in. podmioty przetwórcze, co miało wpływ na wypieranie rzepaku krajowego
z rynku i wymuszało spadek cen. W związku z zaistniałą sytuacją firmy skupujące
rzepak od rolników stanęły w obliczu problemu ze sprzedażą z uwagi na nasycenie
rynku krajowego importowanym rzepakiem, a w efekcie także spadkami cen.
2. Rekomendowane rozwiązanie,
w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W projekcie proponuje się
m.in.:
·
Rozszerzenie
wymogu terminu sprzedaży kukurydzy suchej tj. od 1 stycznia 2023 dla podmiotów
skupowych, ubiegających się o pomoc w zakresie skupu kukurydzy, które poniosły
dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej
agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy
·
wprowadzenie możliwości ubiegania się o pomoc przez podmioty prowadzące
działalność w zakresie skupu rzepaku, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku
braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej
wobec Ukrainy
3. Jak problem został rozwiązany w innych
krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
W związku ze skutkami
wywołanymi agresją Rosji wobec Ukrainy może być udzielana pomoc publiczna.
4. Podmioty, na które
oddziałuje projekt
- Podmioty prowadzące
działalność w zakresie skupu zbóż lub obrotu zbożem, które poniosły dodatkowe
koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji
Rosyjskiej wobec Ukrainy
- Podmioty prowadzące
działalność w zakresie skupu lub obrotu rzepakiem, które poniosły dodatkowe
koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją
Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy
- ARiMR.
5. Informacje na temat
zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Z uwagi na konieczność pilnego
wejścia w życie rozporządzenia przedmiotowy projekt rozporządzenia przygotowała
strona społeczna
6. Wpływ na sektor finansów
publicznych
- wydatki 500 mln złotych
Źródła finansowania: Przyjęto,
że projektowane zmiany jedynie w zakresie nowej pomocy spowodują dodatkowe
skutki budżetowe w wysokości 500 mln zł. Przy wyliczaniu skutków przyjęto
stawkę pomocy w wysokości 500 zł oraz fakt że podaż (produkcja + import)
wyniosła ok. 4,5 mln ton, zużycie krajowe (przetwórstwo) wraz z eksportem
wyniosło ok. 3,5 mln ton, czyli pozostało 1 milion ton rzepaku. Proponuje się,
aby skutki finansowe powyższej pomocy zostały sfinansowane ze środków budżetu
państwa.
7. Wpływ na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
W ujęciu pieniężnym – 500 mln
zł
W ujęciu niepieniężnym:
sektor mikro-, małych i
średnich przedsiębiorstw - Poprawa
płynności finansowej podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu lub
obrotu rzepakiem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji
na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy
Dodatkowe informacje, w tym
wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń Wprowadzenie
projektowanych przepisów będzie miało wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców
oraz małych i średnich przedsiębiorców przez zapewnienie im płynności finansowej.
Poza powyżej wskazanym oddziaływaniem wejście w życie projektowanego
rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców, oraz na rodzinę,
obywateli i gospodarstwa domowe. Wejście w życie projektowanego rozporządzenia
nie będzie miało również wpływu na sytuację ekonomiczną i społeczną osób
niepełnosprawnych oraz osób starszych.
8. Zmiana obciążeń
regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Wprowadzane są obciążenia poza
bezwzględnie wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności – NIE
Komentarz: Pomoc jest
dobrowolna, a zatem do zainteresowanych producentów rolnych oraz podmiotów
prowadzących działalność w zakresie skupu lub obrotu rzepakiem należy decyzja,
czy zgadzają się na dodatkowe obciążenie związane z ubieganiem się o pomoc.
Natomiast ARiMR będzie udzielać projektowaną pomoc, co oznacza, że musi
wprowadzić zmiany w dotychczas opracowanych procedurach oraz opracować
procedury udzielania pomocy dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie
skupu lub obrotu rzepakiem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku
stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec
Ukrainy
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanych
przepisów umożliwi utrzymanie płynności finansowej gospodarstw rolnych oraz
podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu lub obrotu rzepakiem, a tym
samym utrzymanie miejsc pracy w sektorze rolnym oraz sektorze zajmującym się
skupem rzepaku i obrotem produktami rolnymi
10. Wpływ na pozostałe obszary
Omówienie wpływu - Wejście w
życie projektowanego rozporządzenia nie ma wpływu na inne obszary poza
rolnictwem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych
11. Planowane wykonanie przepisów
aktu prawnego
Wejście w życie przepisów po
upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy
nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów nastąpi na
podstawie przedłożonego przez ARiMR, stosownie do przepisów ustawy z dnia 9
maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023
r. poz. 1199),sprawozdania z działalności za 2023 r., w tym m.in. w zakresie
wsparcia realizowanego na podstawie projektowanego rozporządzenia. Miernikiem
będzie np. liczba podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu lub
obrotu rzepakiem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji
na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy i
które otrzymały pomoc.