W związku z poselskim projektem ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw (druk nr 72), oraz rządowym projektem ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw (druk nr 71), Związek przedstawił swoje stanowisko, które jest miażdżące dla obu projektów.
Jakie zarzuty można przeczytać w tym stanowisku? Otóż:
1. W kampanii wyborczej, a także w pierwszych dniach nowej kadencji Sejmu, wiele mówiono o nowej jakości. Z przykrością stwierdzamy, analizując oba projekty ustaw, że tej nowej jakości w zakresie tworzenia projektów ustaw nie dostrzegamy. Na I roku studiów (przedmiot „Elementy Prawa” na SGPISie), wykładano że prawo powinno być proste, jasne, zrozumiałe i powszechnie dostępne. A były to przecież czasy PRL. Oba projekty zarówno rządowy z druku nr 71 jak i poselski z druku nr 72, podobnie jak wiele projektów ustaw z poprzednich kadencji stanowi zaprzeczenie tych zasad. Te ustawy nie są ani proste, ani jasne ani tym bardziej zrozumiałe. Wiele przepisów jest tak zapisanych, że bez zajrzenia do innych ustaw nie sposób zrozumieć o co w nich chodzi. W efekcie projekty ustaw są nieczytelne, a posłowie, senatorowie i pan Prezydent nie będą de facto w pełni świadomi tego co faktycznie głosują, przyjmują lub odrzucają.
4. Odnośnie II części projektu z druku nr 72 (tzw. wiatrakowego art.5 wzwyż, str.38-62), wśród licznych zastrzeżeń jakie można podnieść, wskazujemy przykładowo na:
-
w art. 4c: a) ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. W przypadku lokalizacji
elektrowni wiatrowej odległość elektrowni od parku narodowego lub rezerwatu
przyrody wynosi nie mniej niż 300 metrów.” 300 metrów od parku narodowego lub rezerwatu przyrody to
zdecydowanie zbyt mało. Ponadto co z pozostałymi formami ochrony przyrody
określone w art.6 ustawy o Ochronie Przyrody (np. parki krajobrazowe, obszary
Natura 2000)?
-
Art. 62.3. W przypadku podjęcia przez radę gminy uchwały o
ustaleniu lokalizacji inwestycji nie jest wymagana zgoda na przeznaczenie
gruntów rolnych na cele nierolnicze, o której mowa w ustawie z dnia 3 lutego
1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2409 z
późn. zm.). Czemu w przypadku uchwały „wiatrakowej” nie będzie wymagana
zgoda na przekwalifikowanie gruntów? Brak jakiegokolwiek wyjaśnienia tego
przepisu.
-
Odległość wyrażona w metrach [m] dla terenów podlegających ochronie
akustycznej: · tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i
zamieszkania zbiorowego · tereny zabudowy zagrodowej · tereny rekreacyjno-wypoczynkowe · tereny mieszkaniowo-usługowe (załącznik nr 1 na str. 50 projektu) przewiduje
minimalną odległość 300 m, a w przypadku Odległość wyrażona w metrach [m]
dla terenów podlegających ochronie akustycznej: · tereny zabudowy mieszkaniowej
jednorodzinnej, · tereny zabudowy związanej ze stałym lub czasowym pobytem
dzieci i młodzieży, · tereny domów opieki społecznej, · tereny szpitali, · strefa ochronna uzdrowiska (załącznik nr 2 na str.51) przewiduje
minimalną 400 m. Chciałoby się zapytać, a w czym tereny zabudowy zagrodowej (w
których np. hoduje się zwierzęta) są gorsze od terenów zabudowy mieszkaniowej
jednorodzinnej. Wiele się mówi publicznie o dobrostanie zwierząt, to dlaczego
te zwierzęta hodowlane mają być mniej chronione na hałas akustyczny. Uważamy,
że odległość dla terenów podlegających ochronie akustycznej powinna być
jednakowa dla wszystkich rodzajów zabudowy. Przytoczone w projekcie
minimalne odległości powinny zaś być ponownie rozważone.
-
Art. 11. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (.
Dz. U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.) w art. 6 po pkt 4b dodaje się pkt 4c w
brzmieniu: „4c) budowa, przebudowa i utrzymanie instalacji odnawialnego źródła
energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach
energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 z późn. zm.) o łącznej mocy
zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW, w szczególności elektrowni
wiatrowej wraz z inwestycją towarzyszącą w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja
2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 724 z późn. zm.);”. oznacza
rozszerzenie katalogu celów publicznych o budowę, przebudowę i utrzymanie
instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej
elektrycznej większej niż 1 MW, w szczególności elektrowni wiatrowej wraz z
inwestycją towarzyszącą. Ten zapis budzi wątpliwości, czy w ich następstwie nie
pojawią się interpretacje umożliwiające w konsekwencji wywłaszczanie. Niezależnie
od ostatecznych wykładni w tej materii, jako budzący społeczne negatywne emocje,
taki zapis winien być wykreślony.
- Poważne wątpliwości budzą zapisy
dotyczące uchwał o lokalizacji inwestycji (uchwały wiatrakowe). Jak stwierdza
uzasadnienie w projektowanych ust. 4 i 5 art. 61 ustawy wyjaśniono, że z
chwilą wejścia w życie uchwała o ustaleniu lokalizacji inwestycji uzyskuje moc
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (staje się szczególną formą
planu miejscowego) oraz powoduje utratę mocy obowiązującej planów miejscowych
lub ich części w zakresie, w jakim odnoszą się do terenu objętego tą uchwałą.
Uchwała o ustaleniu lokalizacji inwestycji jest wiążąca dla organów
administracji architektoniczno-budowlanej wydających pozwolenie na budowę dla
elektrowni wiatrowej oraz właściwych organów administracji
architektoniczno-budowlanej w zakresie wydawania decyzji dotyczących innych
inwestycji (projektowany art. 61 ust. 2 ustawy). Oznacza to pierwszeństwo
uchwał nad planami zagospodarowania, co w naszej ocenie może stworzyć dodatkowe
pole do potencjalnych patologicznych zjawisk.
5. W świetle powyższego, uważamy za wskazane podzielenie projektu ustawy z druku nr 72 na dwa odrębne, pierwszy projekt dotyczący wsparcia odbiorców energii – procedowany na bieżąco wraz z projektem z druku nr 71, oraz drugi dotyczący inwestycji wiatrakowych – do późniejszego procedowania. Sądzimy, że przy pracach nad drugim projektem powinny być dokonane bardzo szerokie konsultacje publiczne, z udziałem organizacji pozarządowych, w tym związków rolniczych.
W
kwestii wsparcia odbiorców energii jak i w sprawach inwestycji wiatrakowych,
wszystkim powinno zależeć na poszukiwaniu jak najlepszych rozwiązań dla dobra
wspólnego, a nie na próbie przeforsowania własnego stanowiska na zasadzie
bezmyślnego uporu - konkluduje Związek