Czytamy w nim:
2. Związek negatywnie ocenia projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Oznakowanych Psów i Kotów, i zwraca się o wycofanie z prac rządowych lub odrzucenie tego projektu już na etapie rządowym, albowiem:
- na poziomie UE trwają
zaawansowane prace nad projektem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
w sprawie dobrostanu psów i kotów oraz ich identyfikowalności (i projekt ten
spotkał się z aprobatą władz krajowych), a zakres stosowania Projektu nakłada
się na zakres projektu rozporządzenia. Procedowanie Projektu jest zatem działaniem
mogącym prowadzić do przyjęcia prawa krajowego, które w nieodległym czasie
będzie kolidowało z prawem UE. A zatem procedowanie projektu jest całkowicie
zbędne.
- Przewiduje się utworzenie Krajowego Rejestru Oznakowanych Psów i Kotów
(KROPiK), prowadzonego w systemie teleinformatycznym przez Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Do zadań ARMiR, będącej
agencją płatniczą obsługującą system pomocy i dotacji dla sektora rolnictwa i
rybołówstwa, identyfikacji i rejestracji zwierząt gospodarskich, ale nie w
zakresie przeciwdziałania bezdomności zwierząt czy dobrostanu, identyfikacji i
rejestracji zwierząt domowych (psów i kotów). Już dzisiaj tempo prac ARiMR w
zakresie realizacji programów pomocowych budzi wątpliwości wśród rolników.
Obciążenie dodatkowym obowiązkiem tj. prowadzeniem KROPIKu w tej sytuacji nie znajduje
w naszej ocenie żadnego uzasadnienia, oprócz dalszego zmniejszenia efektywności
pracy Agencji.
- Projekt
ustawy zakłada obowiązek znakowania i rejestracji wszystkich psów i kotów urodzonych
po dniu, w którym zacznie działać KROPiK oraz psów i kotów, w tym urodzone
przed tym dniem, jeżeli są wprowadzane do obrotu lub zostały przyjęte do
schroniska dla zwierząt albo są w tym schronisku utrzymywane. Znakowane i
zarejestrowane będą mogły zostać także na wniosek właściciela psy lub koty
urodzone przed funkcjonowaniem KROPiK, o ile nie będą wprowadzane do obrotu lub
nie będą przebywały w schronisku dla zwierząt. W ten sposób w ciągu dekady
nastąpi całkowita rejestracja psów i kotów, co umożliwi w przyszłości skuteczne
wyegzekwowanie podatku od właścicieli czworonożnych.
- Trudno
zrozumieć w czym znakowanie transporterem psów i kotów ma służyć dobrostanowi
tych zwierząt? Widzimy raczej że ma służyć zapewnieniu dodatkowych dochodów
fiskalnych państwu (np. VAT za usługi znakowania i rejestracji zwierząt)
- Projekt ustawy budzi wreszcie zasadnicze wątpliwości pod kątem zgodności z Konstytucją RP, na co wskazuje dr Grzegorz Piasecki w opinii prawnej dot. oceny zgodności projektu ustawy o Krajowym Rejestrze Oznakowanych Psów i Kotów z Konstytucją RP z 9.10.2024 r. na zlecenie Fundacji Safe-Animal.