Zarząd Morski Portu Gdynia Spółka Akcyjna
(ZMPG S.A.) z siedzibą w Gdyni ogłosił publiczny ograniczony przetarg i
wszczęcie postępowania na dzierżawę na okres 30 lat terminalu zbożowego
(znanego jako Bałtycki Terminal Zbożowy). Termin składania wniosków i
ofert wstępnych upływa w dniu 31 stycznia 2023 roku.
Tymczasem we
wrześniu ubr. Prezes UOKiK wszczął postępowanie
wyjaśniające dotyczące możliwego ograniczenia konkurencji podczas przeładunku
zboża w portach w Gdańsku i Gdyni. Postępowanie wyjaśniające prowadzone przez Prezesa UOKiK dotyczy
podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję, które może
utrudniać dostęp do usług przeładunku portowego dla części przedsiębiorców. W
tej sprawie Pracownicy UOKiK, za zgodą sądu i przy wsparciu Policji,
przeprowadzili przeszukania w siedzibach trzech firm... Z informacji urzędu wynika że jedna ze spółek, będąca wiodącym
podmiotem na polskim rynku eksportu i importu zboża … mogła zawrzeć niedozwolone porozumienie
z operatorami świadczącymi usługi przeładunkowe w portach morskich w
Gdańsku i Gdyni. Efektem mogło być utrudnienie działalności innym
przedsiębiorcom na rynku handlu zbożem. W przypadku zawarcia
porozumienia pozycja Spółki mogłaby w niedozwolony sposób ulec dalszemu
wzmocnieniu, czy nawet doprowadzić do zmonopolizowania przez nią rynku. Miałoby
to również pośredni wpływ na produkcję oraz ceny skupu zboża.
Z informacji
UOKIK i pochodzących od firm handlujących zbożem, wynika że może istnieć
bezpośrednie zagrożenie, że w następstwie przetargu na dzierżawę terminala
zbożowego (po byłym Bałtyckim Terminalu Zbożowym) zakończonego określonym
wynikiem, może dojść do wzmocnienia i zmonopolizowania rynku przez jedną z firm.
Z tych powodów 17 stycznia ZZR KORONA wraz z byłym prezesem Elewarru - Danielem Alain Koroną wystąpił o
interwencję premiera i unieważnienie przetargu na dzierżawę terminala na okres 30 lat i o
bezpośrednie obsługę terminala przez port morski Gdynia lub przez inny podmiot
państwowy.