1.
Ustawa narusza
zasadę ochrony danych osobowych
Dodawany w ustawie o
związkach zawodowych rolników art.8c ust.4 (i analogiczny dla rolniczych
spółdzielni produkcyjnych) przewiduje że organizacja związkowa do wniosku o
wpis na listę ministra właściwego ds. rolnictwa, załącza listę członków z
podziałem na województwa i powiaty, wraz z numerami PESEL, adresatami
zamieszkania, deklaracje członkowskie lub inne dokumenty świadczące o
przynależności związkowej.
Ponadto rolnik dokonuje wskazania odpisu poprzez wniosek do wójta,
burmistrza, ujawniając de facto temu organowi (osobie), a nie apolitycznej
strukturze skarbowej – swoje preferencje związkowe.
Te przepisy stanowią
jaskrawe naruszenie art. 9 ust.1 Rozporządzenia Parlamentu i Rady UE 2016/679 z
dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych
oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, który stanowi, że: Zabrania się przetwarzania danych osobowych ujawniających pochodzenie
rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub
światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych
genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania
osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji
seksualnej tej osoby.
Ustawa nie zawiera
żadnych gwarancji, iż imienne wykazy członków Związku oraz ich dane, nie trafią
w sposób celowy lub na skutek wycieku do osób trzecich np. różnych instytucji
kontrolnych. Niezależnie czy nastąpi wykorzystanie tych danych czy nie, sama
świadomość, groźba wystąpienia takiego ryzyka, będzie wpływać na stanowiska
organizacji, które staną się wówczas bardziej spolegliwe i nie będą
reprezentować w sposób właściwy rolników i polskiego rolnictwa. Związki zaś,
które będą chciały zachować pełną niezależność i swobodę, nie będą korzystały z
tej formy dofinansowania, a tym samym będą w gorszej sytuacji finansowej wobec
innych organizacji.
Zdaniem Związku, ww.
przepisy naruszają art.51 ust.2 Konstytucji RP, Władze publiczne nie
mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o obywatelach niż
niezbędne w demokratycznym państwie prawnym oraz zasadę
demokratycznego państwa prawnego wynikającą z art.2 Konstytucji RP.
2.
Ustawa została
napisana pod konkretną organizację
Projekt ustawy sprawia wrażenie jakby
został stworzony pod konkretne istniejące od dłuższego czasu organizacje
rolnicze. Świadczy o tym m.in. dodany art.8b ust.1 uzrri ustanawiający 2
wymogi dla związków rolniczych tj wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego na co
najmniej 6 lat przed dniem 1 stycznia danego roku podatkowego oraz posiadanie
na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego struktury organizacyjne co najmniej
w 10 województwach i co najmniej w 3 powiatach w każdym z tych województw, a
liczba członków tego związku w każdym z powiatów wynosi 30. Takie szczegółowe
określenie wieku, ilości struktur organizacyjnych (wojewódzkich, powiatowych) i
liczby członków w tych strukturach nie jest przypadkowe oraz świadczy, że była
napisana pod konkretną organizację. A zatem zamierzeniem ustawy jest
finansowanie określonych organizacji z pieniędzy publicznych z założeniem
dyskryminacji młodszych lub działających regionalnie. Naszym zdaniem to
zaprzeczenie art.32 Konstytucji RP o równości wobec prawa i zakazu
dyskryminacji.
Zwracamy uwagę, że ustawa o związkach
zawodowych rolników indywidualnych ustanawia celem rejestracji jedynie wymóg
tylko 30 członków w całym kraju. Dla porównania w przypadku organizacji pożytku
publicznego, jedynym kryterium dla dokonania odpisu podatku dochodowego od osób
fizycznych jest sam wpis w KRS. Zatem dlaczego w przypadku organizacji
rolniczych stworzono inne regulacje (z wymogami członków, określonymi
strukturami itd.).
W naszej ocenie wady tej ustawy są tak znaczące, że uzasadniają odmowę podpisu przez prezydenta RP - konkluduje Związek.