środa, 15 listopada 2023

Organizacje społeczne bez możliwości natychmiastowego odbioru zwierząt? ZZR KORONA przedłożył projekt ustawy

Czy organizacje społeczne zostaną pozbawione możliwości natychmiastowego odbioru zwierząt? Tego domagają się rolnicy, jest to także jeden z postulatów tzw. "rolniczej dwunastki". Związek Zawodowy Rolnictwa "Korona" poszedł o krok dalej. Skoro Sejm dopiero rozpoczyna pracę i nie jest jeszcze zawalony projektami ustaw Związek przesłał do wszystkich klubów sejmowych stosowny projekt ustawy, celem złożenia do laski marszałkowskiej. 

Projekt proponuje, by:

- W przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy dalsze pozostawanie zwierzęcia u dotychczasowego właściciela lub opiekuna zagraża jego życiu lub zdrowiu, policjant, strażnik gminny lub powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce pobytu zwierzęcia lub upoważniony pracownik kierowanego przez niego powiatowego inspektor weterynarii, odbiera mu zwierzę, zawiadamiając o tym niezwłocznie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), celem podjęcia decyzji w przedmiocie odebrania zwierzęcia. Miejsce pobytu odebranego zwierzęcia wskazuje się poprzez podanie adresu, a w przypadku jego braku współrzędnych geograficznych.

- W przypadku konieczności bezzwłocznego uśmiercenia, w celu zakończenia cierpień zwierzęcia, potrzebę jego uśmiercenia stwierdza lekarz weterynarii, członek Polskiego Związku Łowieckiego, funkcjonariusz Policji, straży ochrony kolei, straży gminnej, Straży Granicznej, pracownik Służby Leśnej lub Służby Parków Narodowych, strażnik Państwowej Straży Łowieckiej, strażnik łowiecki lub strażnik Państwowej Straży Rybackiej.

A zatem organizacje społeczne nie miałyby już możliwości natychmiastowego odbierania zwierząt pod pozorem zagrożenia życia lub zdrowia. Projekt Związek uzasadnia patologiami, które miały miejsce w sprawach odbioru zwierząt, a ponadto faktem iż dotychczasowe rozwiązania ustawowe zdaniem ZZR KORONA stoją w sprzeczności z przepisami i zasadami konstytucyjnymi.

Nie może być tak, że podmioty czy osoby prywatne pod takim czy innym pretekstem zabierają cudze mienie, w tym wypadku zwierzęta. To uprawnienie w demokratycznym państwie prywatnym może przysługiwać tylko stosownym organom państwowym i to w określonych sytuacjach. Nie przekreśla to możliwości udziału organizacji społecznych w postępowaniach i przedstawienia określonego stanowiska - stwierdza pełnomocnik Związku dr Daniel Alain Korona.

Zobaczymy jak zachowają się w tej sprawie kluby poselskie.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Projekt z dn. ………….. ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt

 

Art.1. W ustawie z dnia z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wprowadza się następujące zmiany:

 

1)     art.7 ust.3 otrzymuje brzmienie: „W przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy dalsze pozostawanie zwierzęcia u dotychczasowego właściciela lub opiekuna zagraża jego życiu lub zdrowiu, policjant, strażnik gminny lub powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce pobytu zwierzęcia lub upoważniony pracownik kierowanego przez niego powiatowego inspektor weterynarii, odbiera mu zwierzę, zawiadamiając o tym niezwłocznie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), celem podjęcia decyzji w przedmiocie odebrania zwierzęcia. Miejsce pobytu odebranego zwierzęcia wskazuje się poprzez podanie adresu, a w przypadku jego braku współrzędnych geograficznych

 

2)     Art.33 ust.3 otrzymuje brzmienie: W przypadku konieczności bezzwłocznego uśmiercenia, w celu zakończenia cierpień zwierzęcia, potrzebę jego uśmiercenia stwierdza lekarz weterynarii, członek Polskiego Związku Łowieckiego, funkcjonariusz Policji, straży ochrony kolei, straży gminnej, Straży Granicznej, pracownik Służby Leśnej lub Służby Parków Narodowych, strażnik Państwowej Straży Łowieckiej, strażnik łowiecki lub strażnik Państwowej Straży Rybackiej.

 

Art.2. Ustawa wchodzi w życie w ciągu 7 dni od dnia ogłoszenia.

 

  

Uzasadnienie do

projektu z dn. ………….. ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt

 

            Jak informowało Ministerstwo Rolnictwa w uzasadnieniu projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach mających na celu poprawę nadzoru nad zdrowiem i ochroną zwierzą (UC 140) Do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi stale docierają sygnały, także za pośrednictwem Rzecznika Praw Obywatelskich, o przypadkach niewłaściwego wykonywania swoich uprawnień przez organizacje społeczne. Nieprawidłowości te dotyczą samej zasadności podjęcia interwencji i odebrania zwierząt, jak również:

1) nieinformowania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o odebraniu zwierząt, co utrudnia temu organowi ocenę stanu faktycznego sprawy i wydania rozstrzygnięcia o zasadności odebrania zwierząt z jednej strony, z drugiej natomiast oddala w czasie możliwość obrony swoich praw przez właściciela odebranych zwierząt i zmniejsza szanse na ich odzyskanie;

2) wielokrotnych zmian miejsca przebywania odebranych zwierząt, utrudniającej, a nawet uniemożliwiającej ich późniejszy zwrot właścicielowi – znane są przypadki, gdy organizacje społeczne same nie są w stanie określić miejsca przebywania odebranych przez siebie zwierząt;

3) uchylanie się od zwrotu odebranych zwierząt zarówno w przypadku umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie czasowego odebrania zwierząt (tj. w przypadku odmowy czasowego odebrania zwierząt), jak i w przypadku prawomocnego umorzenia postępowania karnego w sprawie znęcania się nad tymi zwierzętami.

Powyższe nieprawidłowości należy oceniać także w kontekście obowiązku ponoszenia przez dotychczasowego właściciela lub opiekuna kosztów transportu, utrzymania i koniecznego leczenia czasowo odebranych zwierząt…

Uprawnienia do interwencyjnego odbierania zwierząt oraz do stosowania środków przymusu bezpośredniego posiadają wyłącznie funkcjonariusze Policji oraz strażnicy straży gminnych, o czym przesądza art. 2 ust. 1 pkt 9 i 13 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 202). Organizacje społeczne nie zostały wyposażone w uprawnienia kontrolne oraz nie mają prawa wejścia na teren prywatny bez zgodny właściciela – niepokojące jest, że organizacje społeczne przypisują sobie powyższe uprawnienia w drodze niedopuszczalnej, rozszerzającej wykładni, czemu dano wyraz w piśmie skierowanym do Marszałek Sejmu RP w reakcji na udzieloną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi odpowiedź na interpelację poselską dotyczącą uprawnień organizacji społecznych, których statutowym celem jest ochrona zwierząt. W piśmie czytamy, że „[…] teza o braku posiadania uprawnień kontrolnych przez organizacje społeczne, których statutowym celem jest ochrona zwierząt, jest niezgodna z aktualnie obowiązującym stanem prawnym”, „[…] na podstawie ustawy, która przyznaje im prawo do odebrania zwierzęcia właścicielowi w wypadkach niecierpiących zwłoki, a tym samym dokonania niezbędnej analizy stanu faktycznego do podjęcia takowej decyzji”. W żadnym miejscu ustawa nie wyposaża organizacji społecznych w instrumenty służące „dokonaniu niezbędnej analizy stanu faktycznego”. Domniemywanie uprawnień kontrolnych organizacji społecznych jest nie do pogodzenia z zasadami demokratycznego państwa prawa.

            Projekt ustawy nie eliminuje udziału organizacji społecznych w postępowaniach dotyczące odbioru zwierząt, ale pozbawia je możliwości samowolnego odbierania tych zwierząt. W świetle niniejszego projektu uprawnienia do odbioru zwierząt przysługuje policjantom, strażnikom gminnym lub powiatowym lekarzom weterynarii właściwym ze względu na miejsce pobytu zwierzęcia lub upoważnionym pracownikom kierowanego przez niego powiatowego inspektor weterynarii.

Sytuacja w której zwierzę należące do prywatnego właściciela, rolnika jest odbierane przez podmioty prywatne, jakimi są organizacje społeczne, kłóci się z przepisami konstytucji RP, a w szczególności z art.21 ust.1 stanowiący, że Rzeczpospolita Polska chroni własność, art.64 Każdy ma prawo do własności (ust.1), własność podlega ochronie prawnej (ust.2), Własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności (ust.3). Ograniczenie prawa własności w postaci odbioru zwierząt nie tylko musi wynikać z ustawy ale może być dokonywane jedynie przez organy, jednostki władzy publicznej, a nie przez prywatne podmioty. Dotychczasowe przepisy zatem w zakresie w jakim umożliwiają odbiór zwierząt przez organizacje społeczne na podstawie „widzi mi się” tych organizacji, stoi w jaskrawej sprzeczności z ww. przepisami konstytucyjnymi, a także z zasadami wynikającymi z art.2 ustawy zasadniczej tj. demokratycznego państwa prawnego.

            Projekt ustawy jest także spełnieniem jednym z postulatów „rolniczej dwunastki”.