15 listopada Ryszard Bartosik - sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi odniósł się do pism i postulatów Związku dotyczących programów pomocy w zakresie wsparcia dla firm skupujących kukurydzę.
Przypomnijmy, iż w lipcu Związek upominał się o przyjęcie innych terminów sprzedaży (tj. od 1 stycznia 2023) w programach pomocowych w zakresie wsparcia dla firm skupujących kukurydzę oraz o podobne wsparcie w zakresie rzepaku. Związek przedstawił nawet projekt rozporządzenia
https://zzrkorona.blogspot.com/2023/07/zzr-korona-przedstawia-projekt.html
10 sierpnia na spotkaniu z przedstawicielami Związku, kierownictwo resortu rolnictwo zobowiązało przeanalizować propozycję do końca sierpnia. Obiecanych analiz nie było, a teraz przekazano odpowiedź, która niczego nie wnosi. Jak stwierdza resort:
uprzejmie informuję, że pomoc określona w § 13 zzc rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 187, z późn. zm.) skierowana jest do firmy skupujących kukurydzę mokrą od rolników, które stanęły w obliczu problemu ze sprzedażą już wysuszonej kukurydzy z uwagi na nasycenie rynku krajowego kukurydzą ukraińską. Przedmiotowa pomoc ma celu dofinansowanie dodatkowych kosztów, które firmy te poniosły w związku z braku stabilizacji na rynku kukurydzy spowodowanej agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy. Konieczność długotrwałego przechowywania skupionej kukurydzy spowodowała, że firmy te musiały ponosić duże koszty magazynowania. Zapełnienie magazynów kukurydzą nie pozwoliło również na generowanie zysków z obrotu innymi zbożami.
Ponadto skupiona bezpośrednio od rolników kukurydza mokra musi być suszona lub zabezpieczana w specjalnych rękawach zaraz po zbiorach, ponieważ szybko traci swoją jakość. Wielu rolników nie ma możliwości suszenia lub przechowywania zebranej kukurydzy mokrej stąd konieczność jej sprzedaży zaraz po zbiorach. Suszenie kukurydzy generuje dodatkowe koszty dla podmiotów skupujących kukurydzę mokrą.
Koszty te po wybuchu wojny znacznie się zwiększyły na skutek znaczącego wzrostu kosztów energii (suszenie kukurydzy jest energochłonne).
Przedstawiając powyższe uprzejmie informuję, że warunki udzielania przedmiotowej pomocy wynikają m.in. z postulatów zgłaszanych na spotkaniach w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Niezależnie od powyższego uprzejmie informuję, że powyższa pomoc została notyfikowana Komisji Europejskiej jako zgodna z komunikatem Komisji Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy. Należy zauważyć, że w powyższym komunikacie jednoznacznie wskazano, że pomoc przyznawana przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych uwarunkowana jest jej nieprzeniesieniem w części lub w całości na producentów surowców i nie jest ustalana na podstawie ceny lub ilości produktów wprowadzonych do obrotu przez zainteresowane przedsiębiorstwa lub zakupionych od producentów surowców.
Słowem nie odniesiono się do kwestii rzepaku ani do terminu w zakresie sprzedaży kukurydzy.